środa, 15 stycznia 2025 roku
Sąd Rejonowy
dla Warszawy Pragi - Południe
w Warszawie
www.bip.gov.pl
Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi - Południe w Warszawie - Strona Główna
Normalna czcionka Powiekszona czcionka Największa czcionka


Informacja dla osób ze szczególnymi potrzebami

Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami

 Stosownie do postanowień art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępu osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U.2024.1411 j.t.) informujemy, że Koordynatorem do spraw dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, jest pracownik Sądu Apelacyjnego w Warszawie Paweł Kowalczyk tel. 607 237 064, email: dostepnosc@waw.sa.gov.pl. Zgodnie z podpisanym Porozumieniem między Sądami z dnia 24.09.2020 r. oraz aneksem nr 1 z dnia 13.01.2021r. do Porozumienia, w Sądzie Rejonowym dla Warszawy Pragi - Południe w Warszawie, urzęduje Monika Kacprzak wspomagająca pracę Koordynatora  w pokoju 52, tel. 22 509 16 74 w godzinach pracy sądu.

Do zadań koordynatora ds. dostępności należy w szczególności:

  • Wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępnie do usług świadczonych przez sądy apelacji warszawskiej.
  • Przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z minimalnymi wymaganiami służącymi zapewnieniu dostępności, określonymi w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1411 j.t.).
  • Monitorowanie działalności Sądu Apelacyjnego w Warszawie w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, a także monitorowanie realizacji obowiązku zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez sądy apelacji warszawskiej.

 

Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 848), każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.

Żądanie powinno zawierać:

·        dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem- wskazanie strony internetowej, która ma być dostępna cyfrowo

·         wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem

·         wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeśli dotyczy.

Podmiot publiczny realizuje żądanie zapewnienia dostępności strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.

Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w wyżej wymienionym terminie, podmiot powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie w jakim zapewni dostępność, jednak termin nie może być  dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.

Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej jeśli wiązałoby się to z ryzykiem naruszeniem integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji. Jeśli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności, powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach zaistniałej sytuacji i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu.

W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu, albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu - osoba zgłaszająca żądanie ma prawo złożyć do podmiotu publicznego skargę. Do rozpatrywania skargi w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735).

 

Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej

Zgodnie z art. 29 i 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2024, poz. 1411 j.t),  każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej,  o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt 1 lub 3, tego podmiotu.

Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej "wnioskiem o zapewnienie dostępności".

Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.

Wniosek o zapewnienie dostępności powinien  zawierać:

·  dane kontaktowe wnioskodawcy - wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym

·       wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.

W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności i zapewnia dostęp alternatywny.

Wnioski o zapewnienie dostępności można składać:

·    drogą pocztową na adres: Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi-Południe w Warszawie, ul. Terespolska 15A, 03-813 Warszawa,

·         wysyłając informację e-mail na adres boi2@warszawa-pragapoludnie.sr.gov.pl,

·         osobiście w siedzibie Sądu, w godzinach urzędowania.

W przypadku, gdy podmiot publiczny nie zapewnił wnioskodawcy dostępności w sposób i w terminie określonym przepisami lub też z powodów określonych w zawiadomieniu otrzymanym przez wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności - wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi do Prezesa Zarządu PFRON: https://dostepnosc.pfron.org.pl/kafelki/skarga/skarga-na-bark-dostepnosci

 

Pliki do pobrania

Wniosek o zapewnienie dostępności (format .docx)

Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej (format .docx)

Plan realizacji działań (format .xls)



Opublikował: Mariusz Olszyna
Publikacja dnia: 10.01.2025
Podpisał: Mariusz Olszyna
Dokument z dnia: 09.01.2025
Dokument oglądany razy: 47